Location within campus:UIICSE – First floor, cubicles 20, 21, and 22.
Phone:
Head of Laboratory:Mr. Miguel Ángel Pasillas Valdez
Full Professor A.
miguel.pasillas@gmail.com
Researchers affiliated to the laboratory:Alfredo Furlán Malamud
alfredofurlan49@gmail.com

Elí Orlando Lozano González
eli.orlando.lozano@gmail.com

Gustavo Parra Ramírez
gusoparra@gmail.com

Juan Carlos Córdova
jc.cordova40@gmail.com

Zardel Jacobo
zardelj@gmail.com
Research lines per researcher:Citizenship and Moral Education – Miguel Ángel Pasillas, Juan Carlos Córdoba, and Braulio Reynoso Javier.

Coexistence, Discipline, and School Violence – Alfredo Furlán.

Culture and Teacher Training – Elí Orlando Lozano.

Inclusive Education: Between Discrimination, Difference, and Plurality – Zardel Jacobo.

Academic-Institutional Identities – Gustavo Parra Ramírez and Abdiel Buelna Chontal.

We investigate diverse educational phenomena that occur in school environments. We work from various disciplines (pedagogy, psychology, sociology) and employ different theoretical and methodological approaches.

*Pasillas, M. Á. (2015). “El maestro y la educación continua de la experiencia”, en Ramos, Serrano, Trujillo, Deliberar con John Dewey, Ciencias Sociales y educación. México: UPN. pp. 183-203

*Furlan, A. y N. E. Ochoa (Coords.) (2020) Investigando sobre la convivencia y la violencia en las escuelas. Rosario Argéntina: HomoSapiens.

*Lozano González, E. O. (2020). “Significado de la docencia y procesos formativos de profesores en el área de la salud” en Revista Electrónica Educare, 24(1), pp. 1-21.

*Brogna, P., Jacobo, Z. y Cruz V.R. (2019) “Discapacidad, experiencia y política, en Brogna, P., Jacobo, Z. y Cruz V.R, Heterofonías. FESI-UNAM.

*Landesmann, Romo, Parra y Hickman (2019). Temporalidades sociales e institucionales en la conformación de identidades académicas. Fundaciones y refundaciones en las licenciaturas de Pedagogía (UANL) y de Psicología (FES-Iztacala – UNAM) 1970-1980. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 10(16), pp 94-114. ISSN 1853-3744.

Entry profile of potential thesis students:Students interested in studying phenomena related to education and training, closely aligned with the research areas addressed by the group: curriculum, education theory, moral and civic education, coexistence and school discipline, teacher training, inclusive education, and academic identities.